Beütötted? Adok rá gyógypuszit! Te is mondod ezt a gyerekednek? Emlékszel, hogy te is kaptál fájdalomcsillapító kedves érintést?

Kutatások megfigyelték, hogy a gondolataink, érzéseink és az elvárásaink is képesek befolyásolni fájdalomérzékelésünket: ha valamiről azt feltételezzük, hogy fájni fog, valószínűleg sokkal inkább fogunk fájdalmat érezni. Ha félünk vagy zaklatottak vagyunk, a fájdalom sokkal intenzívebbnek tűnik, mintha nyugodtak lennénk.

Mentális állapotaink és fájdalomérzékelésünk összefüggéseit vizsgálja Ronald Melzack és Patrick Wall Kapu-kontroll elmélete (1965). Eszerint a gerincvelői ideggyökökben található idegi kapu egyszerre képes blokkolni vagy tovább engedni az agyba a fájdalom érzékelő ingereket. Egy sérülést követően a fájdalom érzése a gerincvelői idegeken keresztül közvetítődik az agyba, de mielőtt ez bekövetkezik, az idegi kapu kontrollálja, hogy a fájdalom inger tovább haladhat-e. Vannak helyzetek, amikor igen, és intenzív fájdalmat érzékelünk, máskor viszont ezen a területen a fájdalom érzése minimalizálódik, vagy teljesen kioltódik, és el sem jut az agyig.

Ez azért lehetséges, mert itt, a gerincvelő hátsó szarvában található területre nem csak fájdalom érzékelő kisebb idegrostok, hanem nagyobb bőringereket, nyomást, érintést közvetítő idegek is szállítanak információt, amik ugyanúgy itt kapcsolódnak át az agy felé. Ha a tapintást érzékelő ingereket közvetítő idegi aktivitás nagyobb, a hátsó szarv gátló idegsejtjei a fájdalom érző idegek ingerület továbbítását blokkolják, és ezért a fájdalom érzése csökken.

Ez a folyamat magyarázza, miért kezdjük automatikusan dörzsölni a sérüléseinket, ha például beütöttük magunkat, és így válik világossá, hogy a gyógypusziknak sem csak léleksimogató hatása van. Tapasztaljuk, hogy jól esik dörzsöléssel, masszírozással csillapítani a fájdalmat, mert az érintés hatására aktiválódó szenzoros inger segít gátolni a fájdalom ingert szállító idegek aktivitását, vagyis múlik a fájdalom. Ez a technika, vagyis helyi kezelés a fájós testrészen vagy például szülés közben a gerinc és medence környék masszázsa valóban működik, hiszen azonnal kifejti fájdalomcsillapító hatását.

 

Photo by Tianshu Liu on Unsplash